COVID-19 en de daaropvolgende wereldwijde beperkingen heeft onder horecaondernemers weer het debat aangewakkerd of je als restaurant zelf moet bezorgen of dat je dit moet uitbesteden aan partners. Nu veel restaurants bezorging aan gaan bieden (als ze dat al niet deden), staat er een vraag centraal: welk bezorgmodel is beter? Rapporten over bezorgdiensten die zonder toestemming […]
COVID-19 en de daaropvolgende wereldwijde beperkingen heeft onder horecaondernemers weer het debat aangewakkerd of je als restaurant zelf moet bezorgen of dat je dit moet uitbesteden aan partners. Nu veel restaurants bezorging aan gaan bieden (als ze dat al niet deden), staat er een vraag centraal: welk bezorgmodel is beter?
Rapporten over bezorgdiensten die zonder toestemming restaurants in hun aanbod hebben staan om restaurants te beschermen, hebben niet bijgedragen aan het imago van het uitbesteden van de bezorgservice. Maar veel restaurants hadden de inkomsten die ze via deze platforms kregen juist hard nodig. De populariteit van deze bezorgdiensten onder consumenten en de hoogte van de bedragen die worden geïnvesteerd in deze service laten zien dat er wel degelijk vraag is naar dit soort gemak.
Om jou te helpen kiezen tussen zelf chauffeurs inzetten en dus de controle houden over het hele bezorgproces of samenwerken met een of meerdere externe bezorgdiensten, hebben we zowel horecaondernemers als bezorgdiensten gevraagd naar de voor- en nadelen. Er is ook nog een derde mogelijkheid: een hybride model. Daarin benutten restaurants de voordelen van elk model en vermijden ze zoveel mogelijk de nadelen.
Externe bezorgdiensten bieden zowel consumenten als horecaondernemers gemak doordat ze via de bezorgplatforms makkelijk contact met elkaar kunnen opnemen. Het grootste voordeel voor restaurants is dat ze het hele bezorgproces snel kunnen opzetten en uitbesteden zonder dat ze (veel) hoeven te investeren.
De concurrentie op zo’n platform mag dan wel groot zijn, je bent wél zichtbaar voor de hongerige gebruikers. Restaurants leveren in ruil voor deze zichtbaarheid op het platform wel een gedeelte van de winstmarge in, die in veel gevallen al erg laag is.
Daarentegen kunnen er problemen zijn met de kwaliteit van de service, bezorgtijden en de staat van het eten bij aflevering. Omdat veel bezorgers zelfstandigen zijn die niet extra worden beloond als ze net even dat stapje verder gaan voor de klant, kiezen veel restauranthouders er liever voor om zelf de controle te houden en het hele proces zelf in te richten.
Greg Kwan, Hoofd Corporate Affairs bij Deliveroo, het bezorgplatform dat actief is in Europa, Azië en Australië, zegt dat restaurants via Deliveroo ambitieuze doelen kunnen halen. “Restaurants die met Deliveroo gaan samenwerken, zien hun omzet met tot wel 30% stijgen. Zij én hun leveranciers kunnen zo groeien en uitbreiden, en creëren daarmee duizenden banen in de restaurantsector”, aldus Greg.
Hij stelt dat restaurants via diensten als Deliveroo nieuwe klanten kunnen bereiken, meer bestellingen krijgen en hun omzet kunnen verhogen. Dat draagt allemaal bij aan banen voor koks, restaurantpersoneel en eigenaren. Het bespaart ook weer mankracht en ze kunnen zich zo richten op het bereiden van eten.”
Veel restaurants omzeilen de hoge marges en problemen rondom service door voor kleinere, lokale bezorgdiensten te kiezen. Die zijn meer op de klantenkring gericht en proberen de restaurants een kwalitatief betere dienst te bieden. Adam Mortensen is vertegenwoordiger bij een kleinere bezorgpartner die voor elke bestelling minder commissie vraagt dan de grote spelers.
“Restaurants die hoge winstmarges hebben, kunnen meestal wel een commissie van 20% – 30% voor bezorgdiensten of hoger aan”, vertelt hij. “Kleinere restaurants hebben vaak niet zo’n hoge winstmarge. Als ze dus kiezen voor minder dure bezorgdiensten, kiezen ze ook voor langdurige, duurzame diensten. Bovendien heeft elk platform weer andere handige functies waar restaurants echt wat aan hebben.”
Het is voor grotere ketens een logische stap om het hoge aantal bestellingen via een bezorgplatform te laten lopen. Kleine bedrijven moeten een afweging maken over de kosten, de controle op de kwaliteit van de service en de middelen die nodig zijn om de bijbehorende bedrijfsprocessen uit te voeren.
Als je zelf een bezorgdienst aanbiedt is het belangrijk om de balans te vinden tussen enerzijds de controle over het bezorgproces wat betreft snelheid, service en kwaliteit, en anderzijds de vaste en variabele kosten die daarbij komen kijken.
Veel klanten bestellen liever rechtstreeks bij restaurants. Maar als je een groot aantal bezorgbestellingen verwerkt, moet je, als je zelf de bezorgdienst gaat aanbieden, vooraf enorm veel investeren in personeel en bezorgmiddelen. Bovendien is de bedrijfsvoering compleet anders en komt er meer logistiek bij kijken.
Als je dus een goedlopend restaurant hebt, vraagt een eigen bezorgdienst ook nog eens extra middelen en tijd. Daarentegen heb je dan wel weer de volledige controle over de klantbeleving, van het moment dat de bestelling wordt geplaatst tot deze bij de klant wordt afgeleverd.
Het mes snijdt hier aan twee kanten, want het betekent namelijk wel dat jij in je eentje verantwoordelijk bent voor de kwaliteit, ook al is het druk. Je moet de salarissen van de chauffeurs blijven doorbetalen en de bezorgwagens/-fietsen/-scooters onderhouden, maar je hoeft dan weer geen commissie in te leveren op elke bestelling.
Een ander voordeel is dat je gebruik kunt maken van de klantgegevens om een loyaliteitsprogramma op te zetten voor gerichte marketing en het bevorderen van de loyaliteit. Dit is natuurlijk een groot pluspunt voor restaurants die een goede relatie met lokale klanten willen opbouwen.
David Thompson, eigenaar van Valley Pizza, is al meer dan 50 jaar actief in de pizzeriasector. Zelf bezorgen is volgens hem de beste oplossing, al helemaal voor kleine bedrijven.
“De juiste aanpak is zelfstandige bezorgers inhuren”, aldus David. “Zij krijgen de bezorgtoeslag plus een eventuele fooi. Je kunt de bezorgdienst ook delen met andere restaurants, dat zou ook kunnen werken. Doe in het begin wat alle pizzeria’s doen: de eigenaar bezorgt het eten zelf. Blijf dat doen totdat je genoeg bezorgbestellingen hebt om een bezorger in te huren. Dat is enige aanpak die echt werkt.”
Het is een uitdagende kwestie. Wat is nou beter, verkopen via apps van externe bezorgdiensten, je eigen bestelplatform op je website lanceren, of misschien wel een combinatie?
De omvang van het proces, de hoeveelheid bestellingen, het bedrag dat je kunt investeren in de bezorgdienst, wat voor soort bedrijf je hebt: dit is allemaal van invloed op je beslissing. Uiteindelijk moet je de voordelen en de nadelen van elk model tegen elkaar afwegen. Kijk of en hoe elk model aansluit op je visie en de behoeftes van je klanten.
Over het algemeen hebben de kleinere en luxere restaurants meer baat bij het zelf opzetten van een bezorgdienst. Voor middensegmentrestaurants die een groot aantal bestellingen verwerken is bezorgen via externe bezorgplatformen wellicht de beste optie.
Ga op onderzoek uit, praat met vertegenwoordigers van externe aanbieders van bezorgdiensten en vertegenwoordigers van bezorgplatforms die je naar wens kunt inrichten en beslis welke bezorgopties het beste bij je passen. En als u dan klaar bent om van start te gaan, kun je de Delivery Cheat Sheet: 7 pro-tips voor succesvolle maaltijdbezorging op de Lightspeed website eens doornemen om er voor te zorgen dat u gelijk goed van start gaat.
Welke keuze je ook maakt voor je bezorgdienst, net als in je fysieke restaurant heb je een kassasysteem nodig om bestellingen vanaf je website of via apps van externe bezorgplatformen te verwerken. Neem contact op met ons team van horeca experts: en laat je informeren over hoe Lightspeed Delivery en/of een een webshop van Jamezz, direct gekoppeld met de kassa, kan helpen om het bezorgproces zo efficiënt mogelijk te maken en je verkoopcijfers te laten stijgen zonder het verkoopproces ingewikkelder te maken.
Ga naar pos.bijna.online, mail naar support@possystems.nl of bel ons op 033-4324411